top of page
Search

הסוד שלי


איך זה שביום כיפור אני צמה בקלות, ולצום בין הארוחות אני לא מצליחה?

מה בעצם מאפשר לנו ביום הזה להפסיק לאכול? הרי תסכימו איתי שגם מי שאינו דתי וצם ביום כיפור, מי שאינו חושב שמחובתו לצום, וצם בשביל המסורת, בשביל להוכיח לעצמו שהוא יכול, בשביל לרדת במשקל (טעות נפוצה, הצום אינו מוריד במשקל), מצליח.

בעצם ההחלטה לצום כבר אנחנו במחצית הדרך, אז מה? כשאני מחליטה לאכול בריא אני לא במחצית הדרך להצלחה? בהחלט כן. אז איך זה שלצום יותר קל?

כשאנחנו צמים מכל סיבה שהיא, אנו בוחרים לצום כי אנחנו יודעים שזה חד פעמי, פעם בשנה, המחמירים צמים פעם בכמה חודשים בימי התענית.

תחשבו על זה: אם הייתי אומרת לכם שאתם צריכים לאכול בריא רק 25 שעות, האם לא היה לכם יותר קל? כשאנחנו מחליטים לשנות את התזונה לתזונה בריאה יותר, השאיפה שלנו להתמיד כל החיים. מכאן הקושי, השינוי מאוד גדול, זה מפחיד, זה נראה בלתי אפשרי, זה מעורר אצלנו התנגדויות. כל דבר שמעורר התנגדויות גדולות סופו להיכשל בשלב מסוים בעתיד.

אז מה הסוד להצלחה?

הסוד שיביא אותנו ואת ילדינו לאכילה בריאה לאורך זמן, הוא: לבצע שינוי קטן בכל פעם, להכיל ולהטמיע את השינוי ולאחר שהוא הופך להרגל ולחלק מחיינו להמשיך לשינוי הבא.

לדוגמה: נניח ואני שותה משקאות חמים עם 2 כפיות סוכר, האופציות העומדות בפניי כדי להקטין את כמויות הסוכר הן:

  • לעבור לממתיק מלכותי (לא מומלץ, מזיק לבריאות)

  • להוריד את כמות הספלים שאני שותה ביום (במקרה שאני צורכת 5 ספלים ביום אצרוך 4, לאחר תקופה אצרוך 3 ולבסוף 2)

  • להוריד את כמות הסוכר בכל ספל (אפחית את הכמות בהדרגה, בכל פעם אפחית 1/8 או 1/4 כפית, כל עוד השתייה עדיין תערב לחיכי אוכל להתמיד. כך בהדרגה וללא התנגדות אוכל להגיע גם לשתייה ללא סוכר).

מומלץ לשלב בין הפתרון השני לשלישי.

בפתרונות השני והשלישי, אנו מנטרלים את ההתנגדויות שלנו לשינוי. זהו שינוי שלא מעורר זעזוע לגוף. גוף שהיה רגיל לשתות משקאות ממותקים ולוקחים לו אותם בבת אחת, ישאף תמיד להגיע אליהם שוב, והתגובות הפיזיולוגיות תקשנה עלינו להתמיד לאורך זמן.

כאשר אנו מרגילים את הגוף בהדרגה, אנו מנטרלים את ההתנגדויות הפיזיולוגיות וגם את ההתנגדויות המחשבתיות (אני לא יכול לשתות בלי סוכר).

כשהייתי בת 11 שתיתי משקאות ממותקים ושתייה חמה עם סוכר, כשהחלטתי לעבור לשתיית מים ולשתייה ללא סוכר, ביצעתי את השינוי באופן הדרגתי : את המשקאות הממותקים מהלתי במים, בהדרגתיות הגדלתי את כמות המים לעומת הממותק, ובמשקאות החמים הפחתתי בהדרגתיות את גרגרי הסוכר. כיום 30 שנה אחרי, אני כמעט ולא שותה משקאות ממותקים, ומשקאות חמים איני מסוגלת לשתות אפילו עם טיפת סוכר.

הרגילו את ילדיכם עוד היום להפחית את כמויות הסוכר במשקאות וההרגל ישרת אותם כל החיים.

ביום שלפני הצום:

הרבו בשתיית מים

איכלו ארוחות קטנות במהלך היום

המעיטו במלח וסוכר הגורמים לצמא

בארוחת המפסקת איכלו מזון הגורם לשובע לאורך זמן (פחמימות מורכבות + חלבון וירקות)

אצלנו נהוג לאכול אושפלאו - מאכל בוכרי המכיל בצל, המון גזר, עוף ואורז, וביום כיפור אנו מוסיפים גרגירי חומוס. (אני משתמשת באורז מלא או בסמטי).

מעוניינים במתכון? שלחו לי מייל: liat11coaching@gmail.com

הכינו לילדים דברים פשוטים שיוכלו לאכול ללא עזרתכם (כריכים, סלט, ירקות ופירות שטופים).

צום קל וגמר חתימה טובה לכולם.


26 views0 comments
bottom of page