top of page
Search

ריאיון ברדיו עם דוקטור אולגה רז ופאר לי שחר

Updated: Jan 28, 2020


אני מביאה לכם כאן את הריאיון המלא על המשחקים לקידום הבריאות מבית "שחקו אותה בריא" ברדיו

פאר לי שחר: בפעם הקודמת את בוודאי זוכרת ד"ר אולגה רז, אנחנו דיברנו על התמריצים והדרכים שילדים יהנו מתזונה בריאה ויפנימו את הצורך בתזונה בריאה, שהם לא יהיה להם כל מיני קפריזות כי תזונה בריאה וחינוך לתזונה בריאה זה פשוט כדי לבנות אנשים בריאים. אז אנחנו רוצים להזמין לקו הטלפון את ליאת יהושע שהיא בעצם ממציאת משחקים חינוכיים לתזונה נכונה, שלום ליאת... בואי וספרי לנו מה את עושה.

ליאת יהושע: אז בעצם מה שאני עושה זה ,שאני מפתחת משחקים לעידוד אכילה בריאה, שמה זה בעצם אומר זה אומר משחקים חווייתיים שמשחקים אותם עם צלחת של ירקות ופירות ליד, כשכבר במהלך המשחק הילדים מתחילים לאכול והופכים את המשפט "אני לא רוצה/לא אוהב" ל "יש, הצלחתי - טעמתי!".

פאר לי שחר: אז רגע, אנחנו לא מדברים בעצם על משחק קופסה או על איזה משחק שלא עם אמצעים אמיתיים, את בעצם מדברת על צלחת ירקות?

ליאת יהושע: אני מדברת גם על משחק קופסה שמוסיפים לו צלחת של ירקות ופירות.

פאר לי שחר: אז תסבירי לנו, איך זה בעצם עובד?

ליאת יהושע: זה עובד נפלא! משחק הקופסה נקרא "שחקו אותה בריא" והוא כולל בעצם רולטת בריאות שרולטה הוא משחק שכולם אוהבים לסובב את הרולטה לראות במה זכינו . יש משחק אחד שהוא תחרותי ומשחק אחד שהוא לא תחרותי ובעצם באמצעות המשחקים, הרי מה קורה במצב הרגיל? הילדים שלנו, היום המוח שולח אותם לאכול את הג'אנק ואת הממתקים כי זה עושה טוב ומפריש סרטונין האוטומט שלו אומר, בואו תאכלו את זה זה עושה לכם טוב ואין להם בעצם בחירה לאכול את הירקות והפירות...

פאר לי שחר: אלא אם כן ההורים עומדים עליהם ואומרים להם, זהו! עכשיו אתם רק עם התפוח ועם האגס.

ליאת יהושע: נכון אז הם יאכלו אבל הם לא אוכלים את זה מבחירה, הם אוכלים כי אמרו להם לאכול אותו, לא כמו שהם אוכלים ממתק שהם רוצים לאכול אותו. את מבינה על מה אני מדברת?

פאר לי שחר: כן, כן.

ליאת יהושע: מה המשחק עושה? מכיוון שכשהילד נמצא בחוויה אז המח מעין משתתק, אנחנו כמו יוצרים מסלול חדש במוח אוקיי ?ואז הילד מסוגל פתאום להושיט יד ולאכול משהו שהוא לא היה מסוגל לאכול לפני וגם בגלל שהוא בתוך החוויה הזו אז פתאום גם אחר כך מה שקורה זה שכשהוא עומד מול נגיד חטיף והוא עומד מול כרוב אפילו, אז כשהמוח אומר לו לאכול את השוקולד אז הרגש אומר לו וואיי היה לי כזה כיף שאכלתי את הכרוב, כי הוא באמת נהנה במשחק.

דוקטור אולגה רז: תגידי לי זה אמיתי מה שאת אומרת?

ליאת יהושע: אני יודעת שזה נראה חלום...

פאר לי שחר: הנאה ממשהו אחר שאנחנו מייחסים אותה לירק חסר טעם...

ליאת יהושע: א' זה לא ירק חסר טעם...

אני מקבלת תגובות מהורים שאתם לא מאמינות איזה מהפך זה עושה בבתים, הילדים באים לבד מקלפים להם גזר, ילדים שלא נגעו בפירות וירקות, הם מבקשים לאכול.

פאר לי שחר: מה התחרות שאת עושה במשחק?

ליאת יהושע: המשחק התחרותי הולך ככה, כל משתתף מקבל צלחת, אפשר לשחק עד שישה משתתפים בכל צלחת שמים שתי חתיכות מכל צבע כי חשוב לאכול מחמישה צבעים ...המטרה שלנו לחסל את הצלחת ראשון לפני המשתתפים אבל מה אפשר לנצח בלי לאכול שום דבר וזה למה? אני רוצה להכניס גם את המתנגדים שלא אוהבים לאכול למשחק ברגע שעברתי את ההתנגדות הם כבר בתוך המשחק. אוקיי? הם רוצים לנצח! כולם רוצים לשחק ולנצח. המוח מפסיק לחשוב והילד פתאום מצליח להושיט יד ולטעום. פאר לי שחר: אבל איך הם יכולים לנצח בלי לאכול?

ליאת יהושע: יש כל מיני משימות במשחק שבהם מותר להיפטר מדברים מהצלחת כמו: החבר מכין פשטידת ירקות העבר לו ירק ירוק ואז אתה נותן לו מהצלחת שלך יש לך אחד פחות.

פאר לי שחר: או שאתן לך את הירוק ואני אקח את הכתום

ליאת יהושע: מאוד חווייתי, ישגם אפשרות של החלפת צלחות פתאום ואז אתה לוקח למישהו שיש לו מעט בצלחת אחת ויש לך פחות.

פאר לי שחר: משרד החינוך כבר מתעניין במשחק?

ליאת יהושע: המשחק עצמו כולל גם חוברת עם 15 משחקים חברתיים שגם מניעים לאכילה שבהםי ש הוראות איך להניע ילדים דרך חישוק דרך קוביה ודרך סיפור דרך כל מיני אמצעים שיש בכל מקום וכמובן שמשחקים אותם עם צלחת ירקות ופירות ליד.

הפעילויות שאני מעבירה היום, אני מעבירה כבר בבתי ספר, מאושרות במעגל התוכניות של משרד החינוך.

פאר לי שחר: יפה, אז מישהו באמת אכפת לו...

אז אני פונה למאזינים אם אתם מחפשים דרכים להעסיק את הילדים באמצעות משחק אז יש לכם או את המשחק של ליאת יהושע או משחקים שמשרד החינוך מפרסם יש להם כל מיני דפי משחק לצביעה במסגרת התוכניות לאכילה בריאה שזה מעניין יש דברים נפלאים.

ליאת יהושע: בהחלט נפלאים אני רק רוצה להוסיף דבר אחד, מה שמשרד החינוך והעיריות עושים לרוב זה לתת לילדים ידע או משחקים באמת נכון ,אבל שום דבר ממה שהם עושים לא מניע באותו רגע לאכילה וזה הייחוד של מה שאני עושה.

ד"ר אולגה רז: כי זה משחק ואין פה צלחת. זה דבר ממש חכם.

ליאת יהושע: תודה רבה אולגה.

מעוניינים לשמוע עוד? היכנסו לקישור, התכנית מתמקדת בתזונה לנשים בהיריון, דוקטור אולגה רז נותנת מידע מאוד חשוב

ומדקה 37 אני מתחילה לדבר.

תהנו!


26 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page