top of page
Search

הצילו הילדה הפסיקה לאכול


אני לא מבינה מה קרה, היא היתה אוכלת הכל, מה שהגשתי לה עד היום,

היה מתקבל בברכה.

פתאום ביום בהיר אחד, היא החליטה שאינה אוכלת ירקות/ פירות/מוצרי חלב/בשר/פחמימות.

מה בעצם קרה שם? והאם אני, אמא שלה, יכולה לשנות את זה מבלי להבין ממה זה התחיל?

אני אמנם מדברת פה על ילדה למרות שאותו דבר תקף גם בנוגע לילד.

אז מה בעצם קרה?

כדי לנסות ולהבין מה קרה, חשוב שנבחין באיזה גיל מדובר, אני נוהגת לחלק את הטווח ל-3:

1. גילאי 2-4 – אלה גילאים שבהם הילד, מתחיל לבדוק גבולות. מהר מאוד, הוא מבין שיש תחומים שההורה לא מוותר ושבתחומים אחרים הוא יכול להשיג את שלו. הוא בודק היכן הוא יכול "לנצח" את ההורה ולהחליט בעצמו מה הוא עושה. (לרוב ההחלטה אינה נובעת דווקא ממה שהוא באמת רוצה לעשות, אלא מההרגשה של "הניצחון" שלו על ההורה). הילד מבין שבנושא האוכל יש לו "כח" על הוריו.

מרבית ההורים דואגים מאוד שהילד יאכל ויצמח בגילאים אלה, והם אכן צודקים.

מאוד חשוב שילדים יאכלו כדי לממש את פוטנציאל הצמיחה שלהם. לעיתים בשל חוסר בכלים לתזונה נכונה בגיל זה, הילד חש כ"מנצח" וממשיך עם הרגלי תזונה גרועים במשך מרבית שנות הצמיחה וההתפתחות שלו.

בגילאים אלה מאוד חשוב להציב גבולות לילד בנושא התזונה ויותר מכך חשוב שהילד יכניס לגופו וויטמינים, מינרלים ואת כל אבות המזון שלהם גופו זקוק לגדילה והתפתחות תקינים.

2. גילאי 5-10 – אלה גילאים שבהם הרגלי התזונה כבר נוצרו והילד ממשיך לחיות לפיהם, אם עד עכשיו הושתתו אצלו הרגלים נכונים, הוא יפעל לפיהם. הילד פועל על אוטומט, ועם זאת עדיין בודק גבולות כל העת.

אנו ההורים מוצאים את עצמנו מתעקשים על דברים מסוימים ובד"כ בנושא התזונה אנו נחלשים ומוותרים, לא מרוע לב כמובן. אני מאמינה שכל הורה מעוניין שילדו יגדל ויהפוך למבוגר בריא בגופו ובנפשו, אך לעיתים, גם מחוסר ידע וכלים מתאימים ובשל משקעים שלנו עם נושא המשקל והתזונה, אנו פוגעים בילדינו.

עלינו לזכור דבר מאוד חשוב: בגילאים אלה, לעיתים, לסירוגין, מפסיקה הצמיחה לתקופה מסוימת, ולכן הילד פחות רעב. יש תקופות, במיוחד אצל בנים שהם פשוט לא רוצים לאכול ואז פתאום מגיעה התקופה שהם כל הזמן רעבים, זה קורה מכיוון שהם נמצאים בקפיצת גדילה והגוף מאותת להם שהוא צריך "חומרים לבנייה".

בגילאים אלה, ילדים בעלי הרגלי אכילה נכונים, מאוד קשובים לגופם. (בהרגלי אכילה נכונים הכוונה ל: 3 ארוחות ביום הכוללות את כל אבות המזון וירקות +2 ארוחות קטנות של פירות או מעדן). בתקופות של חוסר רעב, חשוב מאוד שנכוון אותם לאוכל מזין ובריא ולא ג'אנק וממתקים (טעות שמאוד נפוצה – "כי זה מה שהילד מסכים לאכול).

3. גילאי 11-17 – אלה גילאי ההתבגרות של הילדים, מעבר מילד לנער, מילדה לנערה. הילדים חיים בבלבול, ההורמונים משתוללים, בנוסף הם בגיל הצמיחה, יש התקפות של רעב פתאומי, אצל בנות לפני מחזור, יש לעיתים צורך לאנרגיה זמינה (דבר המתפרש לעיתים כצורך בפחמימות פשוטות וממתקים).

לעיתים הטעם בפה משתנה, ומה שהיה טעים קודם, פתאום לא מרגיש אותו דבר. הם גם נחשפים למידע מבלבל בתקשורת בנושא התזונה ונתפסים לאידיאולוגיה מסוימת ומתחילים לנהוג לפיה כקבוצה (עם חברים, מתוך קונפורמיות), או כבודד (כדי להרגיש מיוחד ושונה מהשאר).

בנוסף בגילאים אלה הילדים מתחילים להרגיש "גדולים" ושוב מנסים את כוחם מול העולם ומול הוריהם, ובמרבית הפעמים מוצאים את עצמם "בלתי מנוצחים" בנושא התזונה.

לסיכום:

ילדינו יכולים להפסיק לאכול בכל גיל ומסיבות שונות. איננו חייבים להבין מדוע קרה השינוי כדי לעזור להם לעבור אותו בהצלחה.

העיתוי החשוב ביותר להצלחה, כך שהשינוי שהם עוברים לא יפגע בפוטנציאל הצמיחה שלהם, ולא יגרום להם הפרעות אכילה בעתיד, הוא מיד כשהשינוי מתחיל. לא רק שאנו יכולים לעזור להם, זו חובתנו כהורים להנחות אותם בדרך הנכונה למען בריאותם.

הדרך לתזונה נכונה נעשית ע"י:

  1. הצבת גבולות המושתתים על התנהגות האכילה בבית, תוך כדי נטרול התנגדויות.

  2. הקניית הרגלים נכונים לאכילה בריאה מגיל צעיר.

  3. הכלת השינוי בשלבי הגדילה של הילד ונתינת אפשרות לבדיקת גבולות ו"לעשיית טעויות" תוך כדי הפקת לקחים.

  4. דוגמה אישית.

  5. התמדה.

בנובמבר אני פותחת סדנה להורים: "הסוד להצלחה – תזונה נכונה לילדים" – הסדנה מיועדת להורים המעוניינים לשפר את התזונה של ילדיהם. אורך הסדנה 6 מפגשים של שעה וחצי. בכל מפגש נדון בבעיות תזונה שונות של ילדינו ונקבל פתרונות ליישום. במהלך הסדנה יינתנו מתכונים קלים שילדים אוהבים לאכול ושיטות ייחודיות להניע אותם לאכילה נכונה.

מספר מקומות מוגבל ל-10.

מעוניינים בפרטים? התקשרו עוד היום: 0543977322

בהצלחה


320 views0 comments
bottom of page